Ontstaansgeschiedenis / origination history
Op 22 Augustus trof ik een tekst aan bij het openlucht museum in Arhem. Het werd verbeeld en geacteerd dor een donkere man
Over slaven in Nederland
Tot 1828 zijn slaven volgens de wet geen persoon, maar roerend goed. Slaven mogen volgens de wet geen loon ontvangen en geen geldzaken doen.
Tussen 1600 en 1803 zijn ruim 500 000 Afrikanen met Nederlandse schepen naar Amerika vervoerd. Ongeveer 275 00 daarvan komen terecht in Suriname.
1126 Nederlandse slavenschepen
Per schip 100 – 500 slaven.
De gemiddelde handelsprijs van een slaaf in Suriname was 340 gulden
(te vergelijken met EUR 3 300 in 2015)
In 1814 schafte Nederland de slavenhandel af, onder druk van de Engelsen.
About slaves in the Netherlands
Until 1828 slaves by the law were not a person, but moving well. Slaves may not receive wages according the law and were forbitten to do something with money.
Between 1600 and 1803, more than 500,000 Africans were transported with Dutch ships to America.
About 275 00 of these are located in Suriname.
There were 1126 Dutch slave ships
Each ship could contain 100 - 500 slaves.
The average trade price of a slave in Suriname was 340 guilders
(Compared to EUR 3300,- in 2015)
In 1814 the Netherlands abolished the slave trade, under pressure from the English.
Over de Nederlandse slavernij uitgelegd aan kinderen:
Slavernij is als iemand gedwongen wordt tegen geen of heel weinig loon zwaar, onaangenaam of gevaarlijk werk te verrichten. Zo iemand heet een slaaf en is lijfeigene van zijn bezitter. Hij is daar dus niet in dienst, heeft geen arbeidscontract en kan dus ook niet stoppen. Slavernij is iets wat in de wereldgeschiedenis vaak terugkomt, de Grieken en Romeinen bijvoorbeeld hadden ze, maar ook lang daarvoor waren er al slaven. De bekendste slavenhandel is de transatlantische slavenhandel. De West-Europeanen voerden toen (in de periode 1550-1800) duizenden Afrikanen in slavernij en voerden hen naar Amerika waar ze moesten werken op plantages. Dit systeem was in Europa geaccepteerd en er werd grof geld aan verdiend, zwarte mensen werden als minderwaardig gezien, alsof ze geen echte mensen waren. Rond 1850 begonnen de West-Europeanen in te zien dat de slaven slecht behandeld werden en ook gewoon mensen waren die in niks onderdeden voor hun blanke eigenaars. Land na land schaftte de slavernij af, zodat rond 1870 de slavernij in Amerika zo goed als verdwenen was. Toch bleven zwarte mensen nog lang tweederangs mensen, en sommige mensen vinden dat zwarte mensen nog steeds als minderwaardig worden behandeld.
Slavernij op de Nederlandse Antillen
(Curaçao)van 1662 tot 1713)
De Nederlanders hebben ongeveer 550.000 slaven in Afrika opgehaald en verkocht. De meeste slaven werden eerst vervoerd naar Curaçao. Curaçao was vooral voor het verhandelen van slaven. Ze werden in Curaçao opgevangen tot er een schip kwam om ze naar een ander land te brengen. Ook op Curaçao zelf waren slaven aan het werk op de plantages maar dit waren er aanzienlijk minder dan in bijvoorbeeld Suriname.
Slaven uit Afrika
De WIC (West-Indische compagnie) schepen voeren van Nederland naar de westkust van Afrika. Hier haalde Nederland de slaven vandaan. De slaven werden verkocht door bijvoorbeeld de stamhoofden of door hun eigen familie. Ze moesten in fort Elmina wachten tot er een WIC schip was om ze naar Curaçao te vervoeren. Het schip wachtte net zo lang totdat er genoeg slaven waren om mee te nemen. Een halfvol schip bracht niet genoeg op.
De reis van Afrika naar Curaçao
Ze werden met ongeveer 600 slaven tegelijk in ‘ de kelder’ van een schip gestopt en moesten daar, in het donker 2 maanden zien te overleven. Af en toe moesten ze even naar boven om frisse lucht te halen en te bewegen. De reis van ongeveer 2 maanden was zwaar voor de slaven, er waren veel ziekten en weinig eten en drinken. Er zijn veel slaven tijdens de reis gestorven.
De handel
Als de slaven aankwamen in Curaçao kregen ze eten en drinken om weer wat sterker te worden. Binnen 14 dagen werden de slaven geselecteerd en uit elkaar gehaald. Zo kwamen er 2 groepen: de gezonde slaven die sterk waren en dus goed konden werken en de zieke slaven die zwak waren en dus niet goed genoeg om te werken. De zieke slaven werden zo snel mogelijk verkocht, aan bijvoorbeeld rijke mensen in Curaçao zelf. Hoe gezonder een slaaf was hoe meer hij/zij opleverde. De gezonde slaven moesten wachten op de schepen naar bijvoorbeeld Spanje. Dit kon wel 3 maanden duren. Ze moesten dan werken op de plantages totdat ze werden opgehaald. Sommige slaven werden in die 3 maanden nog ziek, dan werden ze ook verkocht op Curaçao zelf.
Er bestaat een bijzonder verhaal over een samenwerkende kracht die een gelijke richting uit zal gaan. Dit verhaal is te vinden in de Bijbel en in het boek Ezechiel.
Wat is theater?
Vaak weten we in Nederland niet meer wat theater is: We benoemen het daarom vaak maar voor alles. Net zoals we dat doen met het woord liefde in een bekende Nederlandse speelfilm. De naam kreeg de titel mee: ALLES IS LIEFDE & ALLES IS THEATER
What is theater?
Often we don´t know what the theater is in the Netherlands, so we often name it for everything. Just as we do with the word love in a famous Dutch movie they give it the name "ALLES IS LIEFDE" (everything is love) And I know that many Dutch people will thinking like this and will tell: EVERYTHING IS LOVE & EVERYTHING IS THEATER
Mensen zijn vaak vreemd, angstig, hardhorend en lopen vaak blind achter elkaar en doen dan graag alsof ze dieren zouden zijn. Ze kennen amper meer verschil tussen mensen, apen of koeien. Zelfs het beeld van mannen en vrouwen wordt steeds waziger voor mensen. En dan voelen veel mensen zich opeens vreemd, raar en onbedoeld. Of zelfs zonder enig doel. Wat is er toch met die mensheid aan de hand? En waar is hun werkelijk doel gebleven? Mensen weten het vaak niet meer en plegen dan zelfmoord. Ze zijn verward, verstrooid en hebben vrijwel zeker ADHD of zijn AUTIST. Zij denken zich aan te moeten passen bij de rest en hebben maar niet door dat ze hier allemaal volgens een plan zijn. Ze denken vaak dat ze voortdurend een harnas, wapen of masker moeten dragen. “Wie volgt?” zong de acteur Jeroen Willems nog eens in zijn vertaling van een bijzonder lied van Jacques Brel.
People are often strange, anxious, hard-hearing, and often blind to each other as if they were animals. They don´t know more difference between man, monkeys or cows. Even the image of men and women is getting blurred for people. And then many people suddenly feel strange, a staranger and unintentional. Or even without any purpose. What is the matter with that humanity? And where did their real goal remain? People often do not know it anymore. They are confused, scattered and definitely have ADHD or are AUTIST. They think they have to adapt to the rest and do not mean that they are all here according to a plan. They even think that they should always wear in harness or a mask. "Who is following?" The Dutch actor Jeroen Willems sang again in his translation of the original song of Jacques Brel
Jacques Brel's algemeen gehoorde klacht tegen militarisme, regimentatie, ongevoeligheid en prostitutie is al lang bekend bij de Engelstalige wereld door de vertaling van Mort Shuman en Eric Blau in 1968, genaamd 'Wie volgt" Het was onderdeel van de zeer gewaardeerde terugblik van Jacques Brel is is levend en Goed en woonachtig in Parijs en is gedekt door Scott Walker, Marc Almond en Alex Harvey. In 1964 is het een van Brel's meest krachtige, dramatische liedjes. Live optreden opgenomen door Claude Vernick voor zijn 1966 film, "Sa Dernière Tournee - Jacky in Madagascar." Nogmaals bedankt voor Philipchek van YouTube en Parijs om deze Franse naar Engelse vertaling te verfijnen.
Jacques Brel's widely heard complaint against militarism, regimentation, insensitivity and prostitution has long been known to the English speaking world through the 1968 translation of Mort Shuman and Eric Blau called "Next. " It was part of the highly acclaimed review Jacques Brel is Alive and Well and living in Paris and has been covered by Scott Walker, Marc Almond and Alex Harvey.Written in 1964, it is one of Brel's most powerful, dramatic songs. Live performance recorded by Claude Vernick for his 1966 film, "Sa Dernière Tournée--Jacky in Madagascar." Thanks once again to philipchek of YouTube and Paris for refining this French to English translation .
Theater kan als doel mensen een werkelijke spiegel voor houden. En laat dit beeld dan liever een opbouwende kritiek van groei zijn.
En wees altijd voorzichtig met kritiek van uitsluitend zelfbeklag.
- Laten we dus liever kijken naar de acteur van wie we woorden van de nuance kunnen leren kennen.
- Laten we liever luisteren naar de muzikant die klanken van meerwaarde in een harmonische liefde van eenheid ten gehore zal kunnen brengen.
- Laten we liever kijken naar de danser die zichzelf met werkelijke liefde door een minieme beweging uit heeft leren te drukken.
- Of naar de beeldend kunstenaar die uiteindelijk het beeld van werkelijke liefde, met pracht en ingetogen schoonheid ongecensureerd heeft kunnen doen verbeelden.
BANDO zegt: Laten we spreken met woorden, maar laat het spreken een handeling zijn van een constructieve realiteit van LIEFDE en ECHTE GROEI. En doe dit dan met mensen in een opgeleide kunst, mensen die zich op een positieve groeiende en verbonden manier zich als waardevolle voorbeelden hebben willen trainen. Dus niet langer als een spiegel van exhibitionisme van eigen tekortkomingen, maar een reflecterende spiegel die een spiegel van het leven van groei en werkelijke liefde kan zijn. Sinds de oprichting in 2006 heeft de Bando Foundation de zin van goed theater, maar ook de onzin van het verkeerde theater onderzocht. En dat deden we niet alleen in Nederland, maar ook in de Filippijnen en vele andere landen gedaan, zoals: Italië, Spanje, België, Frankrijk, Engeland, Ierland, Noorwegen, Japan, de VS en China. Zo vinden we inspirerende werken op het gebied van woord, beeld, geluid en beweging. Fijn om dit te doen door de 4 elementen van een kunstwerk dat kan bestaan als samenwerkingsinstrumenten om de weg naar de meer hoge ware liefde te vinden. Meer informatie over Bando?
Voor meer informatie: over Bando? Neem contact op met:
Hans de Groot stichtingbando@gmail.com +31 (0) 6 42233166
Theater aims to give people a real mirror.
And let this image rather be a constructive criticism of growth.
And be careful with criticism of sole self-complaining.
- So let's start to look more better to the acto from whom we can get to know the nuance of words.
- Let's listen to the musician who can bring sounds of added value into a harmonious love of unity.
- Let's rather look at the dancer who has learned to express himself with true love through just a small movement.
- Or to the visual artist who has been able to imagine the image of true love, with beautiful and understated beauty.
BANDO says: Let´s act by words, but let it be an act of a constructive reality of LOVE and REAL GROWTH. And then top do this through a trained art, where people really train themselves in a positive growing and banding way. So rather no longer a mirror of exhibitionism of its own shortcomings, but a reflective mirror that may be a mirror of the lives of growth and true love. Since its foundation in 2006, the Bando Foundation has examined the sentence of good theater, but also the nonsense of wrong theater. And we didn't do that only in the Netherlands, but also in the Philippines and much more other countries, like: Italy, Spain, Belgium, France, England, Ireland, Norway, Japan, USA and China. In this way we like to provide with you inspirational works in the field of word, image, sound and movement. Finely to do this by the 4 elements of a masterwork of art that can exist as collaborative tools to find the way to the more high true love.
More information about Bando? Contact:
Hans de Groot stichtingbando@gmail.com +31 (0) 6 42233166
MY PRESENT ON MY BIRTHDAY
MIJN VERJAARDAGS CADEAU
Today on 31 august 2017
I like to share with you, my really birthday present of my 60 years
I share this also on a "30 Days Bible Reading CHallenge" (whats app group)
In 30 days we read the Gospel of John,
And today we are by day 7, the first part of John 5
And my present was the tekst of John 5:19
Bibles have different translators, but the core generally agrees. Still, it is good at times to keep them side by side
Vandaag op 31 augustus 2017
wil ik graag mijn verjaardagscadeau op mijn 60 jarige verjaardag met je delen,
Ik deel dat ook in een "30 Daagse Bijbel Lees Uitdaging" (Whats app groep)
In 30 dagen lezen we hier het Evangelie van Johannes.
We zijn gekomen op dag 7 , het eerste gedeelte van Johannes 5
En mijn cadeau was de tekst van Johannes 5:19
Bijbels hebben verschillende vertalers, maar de kern komt over het algemeen wel met elkaar overeen. Toch is het af en toe goed om ze naast elkaar te houden.
John 5:19
The Son can do nothing from Himself. He does only what His Father does to Him. In fact, the Son does the same as His Father.
The Son can do nothing from Himself exept what He sees the Father doing, for whatever that Ones does, these things the Son also does in like manner.
The Father Loves His Son. He shows his son everything he does. The son can not do anything by himself. But he sees what the Father does. And he does exactly the same. He will do even greater wonders than he has done so far. You will be surprised!
Johannes 5:19
De Zoon kan niets uit Zichzelf. Hij doet alleen wat Zijn Vader Hem voordoet. In feite doet de zoon hetzelfde als Zijn Vader.
De Zoon kan niets uit Zichzelf doen, Hij doet alleen van wat Hij bij de Vader ziet en dat geld voor alles, Alle dingen doet de Zoon op dezelfde manier.
De Vader houdt van zijn Zoon. Hij laat zijn zoon alles zien wat hij doet. Uit zichzelf kan de zoon niets doen. Maar hij ziet wat de Vader doet. En hij doet dan precies hetzelfde. Hij zal nog grotere wonderen doen dan hij tot nu toe gedaan heeft. Jullie zullen verbaast zijn!
Maak jouw eigen website met JouwWeb